KOTO is een Italiaanse Synthpop groep die van origine bestond uit Anfrando Maiola en Stefano Cundari. Later kwam hier de Nederlander Michel van der Kuy bij. En hoewel ik hier Synthpop zeg kan dit net zo goed Spacesynth of Italo Disco zijn.
De eerste single van de groep was Chinese Revenge. De single komt uit 1982. Een jaar later vormden richtten de leden van KOTO samen met Alessandro Zanni Memory Records op en werd de single opnieuw uitgegeven. De single werd in Italië meer dan 10.000 keer verkocht en het was ook een kleine hit in Nederland en Duitsland. In tegenstelling tot de andere singles van de groep heeft deze single meer een downtempo in plaats van uptempo wat gebruikelijker is voor Italo Disco.
Na het succes van Chinese Revenge ging KOTO nummers schrijven voor andere groepen. In 1983 bracht de groep Japanese War Game uit. De single werd weer een hit en zorgde voor nog meer succes voor Memory Records.
In 1985 bracht de groep de single Visitors uit. In een interview gaf Maiola toe dat het nummer een sample van “Thrillers” van Michael Jackson bevatte. Ook zei Maiola dat dit zijn favoriete nummer van KOTO is. Het nummer wordt beschouwd als een van de beste singles in de canon van Italo Disco. Het nummer ging ruim 200.000 keer over de balk wat het ook één van de best verkochte Italo Disco singles maakt.
In het jaar daarop, 1986, werd de single Jabdah uitgebracht. Het was hun eerste single die echt mee deed in de hitlijsten. Het succes komt ook doordat er een muziekvideo bij zat. Rond deze tijd werd ook de term Spacesynth bedacht. Visitors en Jabdah worden tot dit genre gerekend.
In 1988 bracht KOTO de single Dragon’s Legend uit. Rond deze tijd begon de populariteit van Italo Disco te dalen ten gunste van House en Techno. Desondanks bracht de groep toch de single uit. Het nummer bevat samples van het spel Dragon’s Lair uit 1983. Het nummer was een bescheiden hitje in Nederland en helaas voor de groep maar hun label Memory Records begon in de financiële problemen te raken.
In 1989 brachten ze hun eerste single Chinese Revenge opnieuw uit, maar deze keer met een meer een Dance gevoel als basis. Maiola bracht zijn volgende single ook uit onder de naar KOTO. De single Champion’s Cue had meer weg van House dan hun voorgaande platen. Het nummer was helaas niet populair genoeg en ook andere releases van New Beat en House muziek konden het tij niet keren voor Memory Records en het label ging uiteindelijk ten onder.
Voor mij waren deze singles een toevallige ontdekking op YouTube toen ik wat aan het doorklikken was op House filmpjes. Ik draai de singles regelmatig, al moet ik wel toegeven dat ik ze vaker digitaal draai dan als plaat. Na elk nummer een andere plaat opbergen en uitpakken kost nogal wat tijd en zorgt voor veel periodes zonder muziek. Wat voor mij een even grote aantrekkingskracht heeft tot deze singles is niet alleen de muziek maar de hoezen waar deze in zit. De hoezen hebben echt fantastische afbeeldingen op zich staan van futuristische scenes of het zijn gewoon mooie tekeningen.